Dier vermist of gevonden

Wat nu?

Als je huisdier vermist wordt, is het begrijpelijk dat je je zorgen maakt en wilt doen wat je kunt om deze zo snel mogelijk terug te vinden.

Ook als je een dier hebt gevonden, vraag je je misschien af wat je het best kunt doen om het dier zo snel mogelijk weer te herenigen met zijn of haar eigenaar.

Om je op weg te helpen hebben we hieronder wat nuttige informatie voor je verzameld die je kan helpen de juiste actie te ondernemen als je een dier vermist of juist gevonden hebt.

Daarnaast leggen we je uit wat er gebeurd als je dier gevonden is en bij ons binnen wordt gebracht en wat er komt kijken bij het ophalen van je huisdier.

Kat in de boom

Vermist

Check chipregistratie
Indien je huisdier gechipt is, check dan om te beginnen via www.chipnummer.nl of je adresgegevens en dergelijke bij de databank nog kloppen. Na het invoeren van je chipnummer zie je meteen staan bij welke databank deze geregistreerd is. Bij veel databanken kun je vervolgens ook vermelden dat je dier vermist wordt.

Meld je dier aan bij AmivediAmivedi is een landelijke organisatie die zich inzet om vermiste en gevonden huisdieren weer met hun eigenaar te herenigen. Via Amivedi.nl kun je kosteloos een vermissingsadvertentie plaatsen én zien of jouw huisdier is gevonden.

Zoek binnen amivedi niet alleen binnen je eigen regio. Soms worden dieren erg ver van huis teruggevonden.  

Zoek in de buurt

  • Begin met zoeken in de directe omgeving, in de straat en in nabijgelegen straten en parken. Roep de naam van je huisdier en neem eventueel zijn favoriete speeltje mee. Vraag ook aan buren of ze iets gezien hebben.
  • Zoek op zolders, in schuren, garages, tuinen en bergingen en vraag via posters of flyers uw buurtgenoten daar ook te kijken.
  • Zoek bij vermissing na een recente verhuizing ook altijd in de omgeving van uw oude woning en waarschuw uw vroegere buren.

Check social mediaPlaats een oproep op social media, zoals Facebook en Instagram. Deel een foto van je huisdier en de locatie waar hij voor het laatst gezien is. Vraag vrienden en familie om het bericht te delen om zo veel mogelijk mensen te bereiken.

Maak flyersMaak flyers met een foto van je huisdier en je contactgegevens. Hang deze op in de buurt, bij supermarkten en dierenwinkels.

Gevonden

Controleer of het dier gechipt isBreng indien mogelijk het dier naar een dierenarts of dierenasiel om te laten controleren of het gechipt is. Zo kan de eigenaar snel opgespoord worden. Lukt dit niet zelf, bel dan de dierenambulance. Voor ons hele verzorgingsgebied is dat Dierenambulance Noord West Veluwe.

Maak een melding bij AmivediAmivedi houdt een landelijke database bij van vermiste en gevonden huisdieren. Via hun website kun je een melding maken van het gevonden dier.

Plaats een oproep op social mediaDeel een foto van het dier op social media en vraag mensen om het bericht te delen. In sommige plaatsen is hier zelfs een speciale Facebookgroep voor.

Breng het dier naar De ArkAls het dier niet gechipt is en je geen eigenaar kunt vinden, breng het dan naar De Ark. Daar kan het dier worden verzorgd terwijl verder wordt gezocht naar de eigenaar. Indien zich na 2 weken geen eigenaar heeft gemeld, zullen wij het dier proberen te herplaatsen.

Veiligheid voorop!
Het is belangrijk om in alle gevallen voorzichtig te zijn met het benaderen van een onbekend dier. Verloren huisdieren of zwerfdieren zijn vaak angstig en gestrest en kunnen agressief reageren. Het is daarom verstandig om bij enige twijfel een professional te raadplegen, zoals de dierenambulance of lokale dierenopvang, om het dier te vangen en te zorgen voor de juiste zorg en behandeling.

Opvang, Quarantaine en Dierenarts

Het is belangrijk om te weten dat een gevonden dier bij ons altijd in quarantaine wordt opgevangen. Wij weten immers niet of het dier veilig geënt is of bijvoorbeeld een (besmettelijke) ziekte met zich meedraagt. Omdat wij vooraf ook niet kunnen weten of er een eigenaar zal komen, behandelen we alle binnengekomen zwerfdieren gelijk. Dit betekent opvang naast opvang in quarantaine dat 1x per week de dierenarts komt om alle nieuw binnengebrachte dieren na te kijken en een eerste enting te geven. De kosten hiervan worden doorbelast aan de eigenaar indien deze zich nog meldt. Niet iedereen kan dit waarderen, wij hebben echter geen keus. Wij hebben niet de ruimte en de middelen om het hele proces met 2 weken te verlengen (de periode waarin een eigenaar zich nog kan melden). Dan zouden we namelijk pas na die tijd kunnen starten met vaccinatie en duurt het 2 weken langer voor we een nieuwe eigenaar kunnen gaan zoeken voor het dier.

Naast de kosten voor vaccinatie zal in sommige gevallen het dier ook al bij ons ontwormd en ontvlooid worden. En indien het dier medische hulp nodig heeft, wordt dit vanzelfsprekend ook geboden. Ook deze kosten worden doorbelast aan de eigenaar.

Ophalen gevonden huisdier bij De Ark

Is je huisdier gevonden en wordt deze tijdelijk opgevangen bij De Ark?Wat een opluchting! Bel ons meteen even om te overleggen wanneer je hem of haar kunt ophalen. Houd er wel rekening mee dat wij genoodzaakt zijn bepaalde kosten door te rekenen aan de eigenaar, wij maken immers ook kosten voor de opvang.

Zo worden bijvoorbeeld de kosten van de rit van de dierenambulance doorberekend.
Daarnaast wordt het reguliere pensiontarief gerekend voor de periode dat het dier bij ons heeft verbleven. 

Kijk hier voor alle tarieven.

Let op: Tarieven van overige medische ingrepen of behandelingen die niet standaard zijn, worden later bepaald.

Verblijf
Het pensiontarief wordt gerekend voor de periode dat het dier bij ons
heeft verbleven.